
Meškank, Timo: Instrumentalisierung einer Kultur. Zur Situation der Sorben 1948-
1989.

Domowina-Verlag, Bautzen 2014. 275 S., Abb., ISBN 978-3-7420-2300- 1.

Timo Meškank is a Sorbian historian who teaches the Sorbian language and contem-

porary history at the University of Leipzig. As a student at the Technical University

of Dresden (1985-89) and the University of Leipzig (1990-96) he experienced the end

of the German Democratic Republic and its somewhat painful transformation in the

post-unification period. From 1988 to 1990 he edited a student newspaper, Serbski

student (Sorbian Student), which published a number of articles critical of the way

in which socialism had developed in the GDR, and as a result he and the newspaper

came under close scrutiny from the secret police. He also completed a PhD thesis at

the Humboldt University in 2000 on Czech-Sorbian relations in the inter-war

period, and spent a year at the Charles University in Prague in 1992-93, which ex-

plains the comparative methodology of this book. He compares the role of Czecho-

slovak writers and artists under Communism with that of their Sorbian counter-

parts, politically and artistically, and presents a more positive view of the Czecho-

slovaks.

This book, which was originally published in Upper Sorbian in 2011 with the title,

Kultura w słužbje totalitarneho režima (Culture in the service of a totalitarian

regime), reflects his preoccupation with the discrepancy between the public image

projected by the Communist government of the GDR of its policy of support for

the Sorbian minority in Upper and Lower Lusatia and his experience of the way in

which the Sorbian institutions were used by the ruling party, the Socialist Unity

Party (SED), from 1948 to 1989, as a conveyor belt (Transmissionsriemen) for the

implementation of their policies. The SED’s version of the Soviet nationalities poli-

cy, the institutions which supported it, and the intellectuals and writers who agreed

to work within its confines,  provide the major focus of this study. By 1951 the SED

had taken over political control of the umbrella institution for Sorbian cultural asso-

ciations, the Domowina (Homeland), which had been founded in 1912, but was

banned by the Nazis in 1937. It therefore had to be refounded after 1945 in a period

of intense pressure from the Soviet occupation power and from the political institu-

tions created in the Soviet Zone. Meškank is particularly concerned with the role

that writers and artists played in these institutions from the late 1940s to the collapse

of the Communist regime in the autumn of 1989. Underlying this concern is the

view that many of those who played leading roles during the Communist period

were compromised, but they still continued to play a substantial part in the institu-

tions after reunification.

The story of the development of the Domowina from an institution which

worked for the nationalist cause of the Sorbs to one which became subordinate to

the political demands of the SED has been analysed extensively by other authors

such as Ludwig Elle, Edmund Pech and Peter Schurmann. What is new about

Meškank’s book is the emphasis on the role of the cultural and intellectual elite in

this submission to political demands. His analysis of their role is not a positive one,

particularly when compared with the part played by their Czechoslovak counter-

Bohemia Band 55 (2015)224



parts in the fight for ‘socialism with a human face’ in the 1960s. Meškank concen-

trates on particular figures: For example Pawoł Nedo, the head of the Domowina

until its ban in 1937, who then resumed this role after 1945, having joined the KPD,

later SED. He portrays Nedo as a nationalist Sorb, who is, however, forced to

choose between his nationalist idealism and his commitment to the Communist

cause. In 1950 he gave in to political pressure and ceded his post to the hardline

Communist, Kurt Krjeńc,  moved into the academic world and eventually became a

professor at the Humboldt University in Berlin. Meškank believes that Nedo was

typical of Sorbian intellectuals who did not realise that they could not win against

the political power of the SED, but thought that they could achieve their nationalist

aims by compromise. Others were convinced of the Communist cause and were pre-

pared to use their writing or art in this cause. The prime example cited by Meškank

is Měrćin Nowak-Njechorński, who openly expressed his belief in the primacy of

politics over art. He regarded the role of Jurij Brězan, the leading Sorbian novelist of

the post-war period, as more ambiguous: He started as a convinced socialist and

member of the SED, but at certain points his criticism of the imposition of particu-

lar political decisions, which affected the Sorbs negatively, for example the changes

in 1964 to the bilingual school system, was expressed openly. His clashes with the

functionaries in the Domowina caused him to move the centre of his engagement in

GDR institutions to Berlin. He also became the first major Sorbian writer to pro-

duce bilingual versions of his work. Despite his criticisms of SED policy, Brězan

continued as an SED member until 1989 and as a vice-president of the GDR Writers’

Union.

Meškank’s criticism is particularly strong of those writers and intellectuals who

agreed to act as informers for the secret police. He sees their motives as varied: aris-

ing from conviction, opportunism, or a desire for financial and material gain. Some

who informed on their colleagues and friends in early stages of their careers, later

became themselves objects of suspicion and surveillance when they espoused causes,

of which the SED did not approve, such as expressing environmental concerns and

criticising the impact of open cast mining in Lusatia on the ethnic substance of the

Sorbs.

Meškank’s conclusion is that the GDR period was a heavy one for the Sorbian

minority with adverse effects, which is interesting in that the previous period from

Hitler’s accession to power in 1933 to the end of the Second World War was one in

which the Sorbs were subject to overt oppression. A number of the writers and intel-

lectuals, who were later prominent in the GDR, worked underground against the

Nazis, particularly in Poland. Their experience of Fascism often provided the basis

of their commitment to Communism. Meškank’s objection to the GDR’s policy and

practice was that it professed to provide positive support for Sorbian culture, whilst

maintaining the primacy of their political and economic goals. It is true that par-

ticular policies, such as the development of open cast mining for lignite, did lead

directly to the destruction of a large number of Sorbian communities and the reset-

tlement of the Sorbian population in predominantly German local towns. Any Sor-

bian intellectual or writer who refused to compromise with the political system was

liable to find it difficult to develop and find expression for their work, and at worst

Rezensionen 225



was subject to repressive measures, including imprisonment, although some writers,

such as Kito Lorenc, did manage to maintain their political and artistic integrity. The

only environment where freedom of expression as a general rule was possible was

within the churches, although the secret police did manage to recruit a number of

informers in both the Catholic and Protestant churches. 

Meškank links the nationalities policy to the negative demographic statistics in the

GDR period: The number of mother-tongue speakers declined substantially and the

overall area of Sorbian settlement shrank. The GDR government refused to allow

the last comprehensive demographic survey from the mid-1950s to be published, so

it is difficult to establish exactly the extent of the decline. Meškank is certainly

correct in his overall negative assessment of GDR policy towards the Sorbs. What is

difficult to establish is how far a more democratic society would have been able to

produce a more positive outcome, given the difficulties that minority cultures have

experienced in a variety of political and social contexts since 1945 in their relations

with majority cultures. Meškank provides a negative analysis of the role that Sorbian

writers and intellectuals played in that decline. They were given greater opportuni-

ties to publish their work and to be active in Sorbian institutions, but the compro-

mises they had to make in the process were, in Meškank’s view, too high. He is also

highly critical of the Domowina’s submission to political control by the SED,

although he does admit that it did give greater priority to cultural and linguistic

activities in the latter part of the GDR, which led to a rise in its membership.

London Peter Barker 

Haas, Susan D.: Communities of Journalists and Journalism Practice at Radio Free
Europe during the Cold War (1950-1995).
Publicly Accessible Penn Dissertations, Paper 869 (2013), URL http://repository.upenn.edu/
edissertations/869

This University of Pennsylvania dissertation (262 pages) is available free of charge

by download. The reviewer, who spent more than 25 years in senior positions with

the American external radio stations in Munich, would like to compliment the

author for her thorough grasp and interpretation of the complicated structure and

functioning of the multinational broadcasting organization, which was one of the

very few genuinely successful Western external radio broadcasters during the Cold

War. In many respects the dissertation is also a useful supplement to the monographs

published by former RFE directors A. Ross Johnson (2010) and the late James F.

Brown (2013), as well as to the history of Radio Free Europe/Radio Liberty by Arch

Puddington (2000).1

Ms. Haas, a former journalist who currently teaches at the University of Pennsyl-

vania, spent several years interviewing approximately one hundred former employ-

Bohemia Band 55 (2015)226

1 Johnson, A. Ross: Radio Free Europe and Radio Liberty. The CIA Years and Beyond.
Stanford 2010. – Brown, J. F.: Radio Free Europe: An Insider’s View. 2013. Washing-
ton/D.C., 2013. – Puddington, Arch: Broadcasting Freedom: the Cold War Triumph of
Radio Free Europe and Radio Liberty. Lexington, Kentucky 2000.


