
was subject to repressive measures, including imprisonment, although some writers,

such as Kito Lorenc, did manage to maintain their political and artistic integrity. The

only environment where freedom of expression as a general rule was possible was

within the churches, although the secret police did manage to recruit a number of

informers in both the Catholic and Protestant churches. 

Meškank links the nationalities policy to the negative demographic statistics in the

GDR period: The number of mother-tongue speakers declined substantially and the

overall area of Sorbian settlement shrank. The GDR government refused to allow

the last comprehensive demographic survey from the mid-1950s to be published, so

it is difficult to establish exactly the extent of the decline. Meškank is certainly

correct in his overall negative assessment of GDR policy towards the Sorbs. What is

difficult to establish is how far a more democratic society would have been able to

produce a more positive outcome, given the difficulties that minority cultures have

experienced in a variety of political and social contexts since 1945 in their relations

with majority cultures. Meškank provides a negative analysis of the role that Sorbian

writers and intellectuals played in that decline. They were given greater opportuni-

ties to publish their work and to be active in Sorbian institutions, but the compro-

mises they had to make in the process were, in Meškank’s view, too high. He is also

highly critical of the Domowina’s submission to political control by the SED,

although he does admit that it did give greater priority to cultural and linguistic

activities in the latter part of the GDR, which led to a rise in its membership.

London Peter Barker 

Haas, Susan D.: Communities of Journalists and Journalism Practice at Radio Free
Europe during the Cold War (1950-1995).
Publicly Accessible Penn Dissertations, Paper 869 (2013), URL http://repository.upenn.edu/
edissertations/869

This University of Pennsylvania dissertation (262 pages) is available free of charge

by download. The reviewer, who spent more than 25 years in senior positions with

the American external radio stations in Munich, would like to compliment the

author for her thorough grasp and interpretation of the complicated structure and

functioning of the multinational broadcasting organization, which was one of the

very few genuinely successful Western external radio broadcasters during the Cold

War. In many respects the dissertation is also a useful supplement to the monographs

published by former RFE directors A. Ross Johnson (2010) and the late James F.

Brown (2013), as well as to the history of Radio Free Europe/Radio Liberty by Arch

Puddington (2000).1

Ms. Haas, a former journalist who currently teaches at the University of Pennsyl-

vania, spent several years interviewing approximately one hundred former employ-

Bohemia Band 55 (2015)226

1 Johnson, A. Ross: Radio Free Europe and Radio Liberty. The CIA Years and Beyond.
Stanford 2010. – Brown, J. F.: Radio Free Europe: An Insider’s View. 2013. Washing-
ton/D.C., 2013. – Puddington, Arch: Broadcasting Freedom: the Cold War Triumph of
Radio Free Europe and Radio Liberty. Lexington, Kentucky 2000.



ees as well as former executives of the radios. Most of the interviews took place ap-

proximately ten years after the move of RFE/RL from Munich to Prague in 1995,

which obviously and unavoidably affected the selection of available personnel. Their

comments are quoted extensively and provide candid insights into the varying

motives, preferences and prejudices of the interviewees. The author is also the first

scholar who deals extensively with the principles and individuals involved that

played a major role in the stations’ Central News Department (CND), the in-house

information supplier (and quasi internal news agency). This important department

provided and verified much of the material used by the newscast staff of the various

broadcasting departments and also, to a lesser degree, by the research department.

RFE’s ten-minute newscasts on the hour were the most popular and successful part

of the broadcasts. Noteworthy for the reviewer were, inter alia, comments by

Czechoslovak Service Director Pechacek concerning broadcast content during the

tense days of the Velvet Revolution in 1989. He did not want his Service to add to

the difficult internal situation in his home country and preferred factual information

over opinion that could easily be misinterpreted (p.154). On the same page Haas

quotes a Polish staff member who emphasized that his “first loyalty was not to the

Polish or the American director, but to the Polish listener”– again evidence for why

the Polish Service was the perhaps most successful broadcasting department of the

organization, but also a conclusion transcending the scope of the text under review. 

Rather interesting to the reviewer have been the author’s findings concerning the

Current Affairs Unit created within Central News around the time of the collapse

of communist totalitarianism in Eastern Europe. In this context Haas reports

reactions of “disdain” and “resentment” by journalists within the organization and

quotes one staff member who was embarrassed to admit that “building up Havel”

had become a mandatory part of his job (p. 253). Apparently Havel’s invitation to

the radios to move from Munich to Prague had an effect on the objectivity of RFE’s

journalism after 1989.

Last, but not least, the author provides evidence for and against RFE’s assertion

that it merely wanted to provide a “surrogate free press” for the communist-domi-

nated societies in East Central and Eastern Europe. As has been mentioned, the

Central News Department succeeded in providing factual and reliable information

for the popular hourly newscasts as well as for other programming – but overall suc-

cess and popularity among the listeners in home or target countries was primarily

achieved by those services which emphatically editorialized and provided opinion –

like the Polish and the Romanian Services. In this context, the author quotes former

research head and RFE director James F. Brown, a liberal leader who was one of the

architects of RFE’s successes in the 1970s and 1980s. Despite his liberal world view,

Jim Brown appears to have questioned the efficiency of the limited “surrogate press”

concept. He thought that “people forget what the Cold War was like. It really was a

war, and we were a weapon in that war” (p.35). In any case, the dissertation is a valu-

able source for anyone researching the internal functioning and the differing types

of journalism in operation at the once Munich-based American broadcaster.

Malvern, PA, USA Martin K. Bachstein

Rezensionen 227


